Citeste, cu atenție, textul şi răspunde cerințelor formulate

Citeste, cu atenție, textul

Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert. În curtea mare o școlii erau strânşi o sumedenie de elevi în jurul castanului bătrân, martor al atátor zeci de generații perindate pe sub crengile lui puternice.
Cei mici se stergeau grijulii pe încălțăminte şi tăcuți intrau în clasă.
Cei mari stăteu de vorbă nepăsători, aşteptând să sune!
Intru în clasă şi mă aşez într-o (1) bancă la întâmplare lângă un băiat voinic.
Niciun cunoscut. Vorbe, pe şoptite. Băncile aproape pline. În gand „Ce mulţi suntem!”
De câte ori se deschide uşa, toate capetele, dar absolut toate, ca la o comandă, se-ndreaptă spre ea, ca să vadă cine mai vine aud:
În sfârşit, usa se deschide larg și intră un domn înalt si slab, cu mustaţa mică şi neagră.
Buna dimineața, băieți!
Unii mormǎie ceva timid, în semn de răspuns, iar alţii se aşază fără să fie poftiţi de cel care intrase cu o hârtie în mână.
Fiecare să ia pixul în mână şi să scrie, în caiet, ce am să dictez!
Se aud, în clasă, câteva murmure nedesluşite. Unul sopteşte înfricosat:
„Dam un examen?!”… dar toţi se liniştesc când aud
Am să vă dau lista cu cărți …

Intrebari:

Exprimă-ţi, într-un enunt, impresia produsă de lectura textului.
(Grigore Bajenaru)
2. Selectează trei elemente ce indică cronotopul textului.
3. Precizează modurile de expunere în frqgmentul propus:
a)narațiunea b)descrierea c)dialogul
4. Încadrează în două enunțuri expresiile care conțin substantivul gând.
(a-i da în gând,gând la gând,a-i trece prin gând,în gând).

Citeste, cu atenție, textul şi răspunde

Raspunsuri

Impresia produsă de lectură este una de nostalgie și curiozitate față de începutul unei noi etape școlare, însoțită de emoțiile și incertitudinile elevilor.

Trei elemente ce indică cronotopul textului (locul și timpul acțiunii) sunt:

Locul: curtea liceului („În curtea mare a școlii”), apoi clasa („Intru în clasă…”).

Timpul: dimineața („Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert”).

Contextul educațional: începutul unei ore de curs („în sfârșit, ușa se deschide larg și intră un domn…”).

Modurile de expunere în fragmentul propus sunt:
a) Narațiunea: „Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert.
În curtea mare a școlii erau strânși o sumedenie de elevi.”
b) Descrierea: „În curtea mare a școlii erau strânși o sumedenie de elevi în jurul castanului bătrân.”
c) Dialogul: „Bună dimineața, băieți!”; „Dăm un examen?!”

Exemple de încadrare a expresiilor care conțin substantivul gând:

În gând: „În gând mă întrebam ‘Ce mulți suntem!’ când am observat câți elevi erau în clasă.”

A-i trece prin gând: „Niciunul dintre noi nu s-a gândit că prima zi de liceu ar putea începe cu o listă de cărți.”