Ce cuvinte sau grupuri de cuvinte din text arată cine povestește întâmplările? Cine face relatarea întâmplărilor Râde castanul după Emilia Căldăraru​

Titlul: „Râde castanul” Autor: Emilia Căldăraru

Tema principală a textului este relația specială dintre elev și „Făt-Frumos din castan”, care îl ajută pe elev să își depășească frica de corigență și să îndrăgească matematica. Textul subliniază și legătura emoțională dintre elev și mediul său școlar, în special castanul, simbol al copilăriei și al experiențelor de la școală.

Subteme:

  • Legătura afectivă cu mediul școlar: Castanul din curtea școlii este un simbol al continuității și stabilității, având o prezență constantă în viața elevilor, iar schimbarea perspectivei clasei asupra lui creează o conexiune specială.
  • Călătoria spre maturizare: Elevul trece de la frustrare și nesiguranță legată de corigență la o înțelegere profundă și apreciere a matematicii, cu ajutorul „Făt-Frumos din castan”.

3. Personajele care participă la întâmplare:

  • Naratorul: Un elev care povestește din perspectiva proprie, cu emoțiile și trăirile sale legate de școală, matematică și relația cu „Făt-Frumos din castan”.
  • „Făt-Frumos din castan“: Un tânăr misterios care apare în viața elevului pentru a-l ajuta la matematică. El devine o figură simbolică pentru sprijin, cunoaștere și încredere.
  • Colegii din clasă: Fetele și băieții din clasa naratorului, care contribuie la atmosfera de început de an școlar.
  • Profesorul de matematică: Un personaj surpriză la final, care se dovedește a fi „Făt-Frumos din castan”, în carne și oase.

4. Răspunsuri detaliate la întrebări:

Cine face relatarea întâmplărilor?

  • Relatarea este făcută de naratorul-elev, care își povestește trăirile și întâmplările legate de castan și de „Făt-Frumos”.

Ce cuvinte sau grupuri de cuvinte din text arată cine povestește întâmplările?

  • Cuvintele la persoana I singular: „trec”, „sunt necăjit”, „îmi ascuțeam creionul” etc. Acestea indică faptul că naratorul este chiar protagonistul întâmplărilor.

Există, în text, o singură întâmplare povestită sau sunt mai multe?

  • Sunt mai multe întâmplări. Prima se referă la momentul prezent, începutul anului școlar, când elevii descoperă castanul lângă fereastră. A doua întâmplare, povestită retrospectiv, este experiența naratorului cu corigența și întâlnirea cu „Făt-Frumos din castan”.

Care dintre întâmplările relatate în text s-a petrecut mai demult?

  • Întâmplarea care s-a petrecut mai demult este cea din vara în care naratorul era corigent la matematică și a fost ajutat de „Făt-Frumos din castan”.

5. Între elev și „Făt-Frumos din castan” se creează o legătură deosebită. Identifică două argumente care să susțină afirmația:

  • Primul argument: „Cu „Făt-Frumos din castan“, am îndrăgit matematica.” – Această afirmație arată că „Făt-Frumos” l-a ajutat pe elev nu doar să învețe matematică, ci să o îndrăgească, ceea ce sugerează o influență profundă și pozitivă asupra dezvoltării sale academice.
  • Al doilea argument: „Era uimitor câtă matematică știa Făt-Frumos! Era uimitor cât de limpezi mi se păreau acum problemele încâlcite!” – Această frază evidențiază nu doar faptul că „Făt-Frumos” era un bun cunoscător al matematicii, dar și impactul său asupra clarității de gândire a elevului, subliniind legătura intelectuală puternică dintre ei.