„Cartea cu Apolodor” de Gellu Naum este o poveste in versuri despre un pinguin simpatic si visator, care lucreaza la Circul din Targul Mosilor si porneste intr-o calatorie in jurul lumii pentru a-si regasi familia din Labrador.
Iata un rezumat schematic sub forma unui ciorchine, cu locurile si evenimentele importante prin care a trecut Apolodor:
In mijlocul ciorchinelui: Apolodor, pinguinul calator
Ramuri principale: Circus din Targul Mosilor
Locul de plecare: Apolodor traieste fericit la circ, dar isi doreste sa-si regaseasca familia in Labrador. Marea Neagra
Inotul prin mare: Apolodor ajunge la Marea Neagra si inoata pana la mal. Egipt
Piramide si desert: Apolodor ajunge in Egipt, unde se intalneste cu o camila care il ajuta sa traverseze desertul. Caspica
Intalnirea cu doi frati: In drumul sau, pinguinul se intalneste cu doi frati, care il ajuta sa continue calatoria. Laponia
Frig si zapada: Apolodor trece prin Laponia, unde sufera de frig, dar reuseste sa mearga mai departe. Labrador
Destinatia finala: Dupa o calatorie lunga si plina de peripetii, Apolodor ajunge in Labrador, unde isi regaseste familia si se reintalneste cu fratii sai. Ramuri secundare (ce s-a intamplat in fiecare loc): Circus: Apolodor e trist si plange, pentru ca isi doreste sa plece. Marea Neagra: Se imprieteneste cu diferite creaturi marine. Egipt: Traverseaza desertul pe o camila si vede piramidele. Caspica: Are parte de intalniri amicale si primeste ajutor de la localnici. Laponia: Ingheata, dar nu renunta la visul sau. Labrador: Bucurie si reuniune cu familia. Acest ciorchine reflecta traseul si aventurile pinguinului Apolodor, scotand in evidenta locurile si experientele sale din cartea lui Gellu Naum…. rezumat
Piesa „Child in Time” de Deep Purple este relativ simpla in structura versurilor, dar plina de semnificatie. Are doar cateva versuri repetate, dar puterea si mesajul lor sunt amplificate de executia muzicala si interpretarea lui Ian Gillan. Hai sa analizam fiecare vers:
„Sweet child in time, you’ll see the line” Descriere: Deschide piesa cu o adresare catre un „copil al timpului” sau „copil nevinovat”, care este martor la viitorul plin de provocari. „Vezi linia” poate sugera ca acest copil va deveni constient de linia fina dintre bine si rau, sau intre pace si razboi. Semnificatie: Este o referire la maturizare si la momentul in care realitatea dura va deveni evidenta, in special violenta si conflictele.
„The line that’s drawn between good and bad” Descriere: Linia la care se face referire este granita morala intre bine si rau. Aceasta sugereaza o tensiune constanta intre cele doua forte, iar copilul va fi pus in situatia de a intelege si naviga printre aceste forte. Semnificatie: Poate fi o referire la razboi si la cum, in momente de conflict, distinctia dintre bine si rau devine greu de definit. Totodata, poate sa simbolizeze alegerile morale pe care fiecare individ trebuie sa le faca pe parcursul vietii.
„See the blind man, he’s shooting at the world” Descriere: Blind man („omul orb”) este o metafora puternica. Acesta trage fara discriminare asupra lumii, fiind „orb” la consecintele actiunilor sale. Nu poate vedea, nu poate face diferenta intre prieteni si inamici. Semnificatie: Aceasta imagine simbolizeaza conducatori sau soldati care duc razboaie fara sa inteleaga complet impactul distrugerii pe care o provoaca. Ar putea fi un comentariu despre cum deciziile de razboi sunt luate fara sa se tina cont de suferintele oamenilor obisnuiti.
„Bullets flying, taking toll”
Descriere: „Glontele zboara, facand victime”. Este o descriere directa a violentei razboiului. Gloantele zboara peste tot, iar numarul mortilor si al ranitilor continua sa creasca. Semnificatie: Aceasta este o descriere brutala a realitatii razboiului, unde vieti sunt distruse fara discernamant, si nimeni nu scapa nevatamat.
„If you’ve been bad, Lord, I bet you have” Descriere: Aici se pare ca versurile se adreseaza fiecarui individ sau poate chiar unui lider responsabil de deciziile luate. „Daca ai fost rau”, implica faptul ca toti oamenii fac greseli sau pot fi parte dintr-un rau mai mare. Semnificatie: Poate fi interpretat ca un comentariu despre vinovatia colectiva a omenirii in razboaie si conflicte. E ca o forma de introspectie morala, fiecare trebuie sa-si asume partea de responsabilitate.
„And you’ve not been hit by flying lead” Descriere: Aici se sugereaza ca, daca cineva a fost rau, totusi nu a fost atins de plumbul zburator (gloante), indicand ca unii scapa de consecintele directe ale propriilor fapte. Semnificatie: Subtila critica a liderilor care declanseaza conflicte dar nu sufera direct consecintele acestora. Ei nu sunt cei care se confrunta cu moartea pe campul de lupta, ci oamenii obisnuiti. „You’d better close your eyes and bow your head” Descriere: Se sugereaza ca cel vinovat ar trebui sa-si inchida ochii si sa-si plece capul in fata judecatii. Este un gest de rusine sau cainta. Semnificatie: Aici se evidentiaza ideea de remuscare sau de a accepta vina pentru actiunile distructive. O chemare la constientizarea si asumarea responsabilitatii.
„Wait for the ricochet”
Descriere: „Asteapta ricochetul” poate face referire la consecintele actiunilor cuiva care, inevitabil, se vor intoarce impotriva lor. Ca si cum toate actiunile, fie ele bune sau rele, au efecte ce se intorc la cei care le-au declansat. Semnificatie: Este un avertisment ca toate faptele au consecinte. In contextul razboiului, cei care instiga violenta vor suferi la un moment dat urmarile, fie direct, fie indirect.
Piesa, desi liric scurta, transmite un mesaj profund despre razboi, suferinta si responsabilitate morala, toate sustinute de o evolutie muzicala monumentala… continuare
Arhaismul „dureaza” in contextul frazei mentionate („esenta latinitatii poporului roman este exprimata prin enumeratia limba, legi si nume”) se refera la continuitatea si perenitatea unor elemente fundamentale ale identitatii nationale, adica limba, legile si numele. Termenul „dureaza” inseamna „se mentine in timp”, „supravietuieste”, subliniind faptul ca aceste trasaturi esentiale ale latinitatii romanilor s-au pastrat si au rezistat de-a lungul secolelor.
Astfel, in acest context, arhaismul „dureaza” exprima ideea de continuitate istorica a mostenirii latine, sugerand ca limba, legile si numele nu au fost efemere, ci au dainuit in timp, devenind componente fundamentale ale identitatii romanesti.
Schiteaza o banda desenata in care sa surprindeti cele mai importante secvente ale textului „La Medeleni”.
Copilaria la Medeleni Cadru: Conacul Medeleni, o gradina plina de viata. Text: „Vara la Medeleni incepea devreme. Copiii alergau liberi prin gradina.” Imagine: Olguta, Danut si Monica alearga prin gradina. Olguta rade zgomotos, Danut o urmareste. Monica sta mai deoparte, desenand sub un copac.
Olguta primeste mustrari Cadru: Veranda conacului. Olguta sta trista, abatuta. Text: „Olguta era abatuta. Stia ca a gresit.” Imagine: Olguta priveste in pamant. Danut sta alaturi, iar Monica priveste ingrijorata de la distanta.
Conflictele adolescentei Cadru: Danut, la biroul sau. Se gandeste la Monica si Olguta. Text: „Danut nu stia pe cine sa aleaga. Inima lui era impartita.” Imagine: Danut scrie in jurnal. Pe birou, sunt doua poze: Monica si Olguta.
Moartea Olgutei Cadru: Camera sumbra a conacului. Olguta este pe pat, bolnava. Text: „Olguta plecase. Linistea era apasatoare.” Imagine: Olguta, intinsa pe pat. Monica plange, iar Danut priveste in gol.
Despartirea Cadru: Danut si Monica in fata conacului. Valizele sunt pregatite. Text: „Medelenii ramaneau in urma. Copilaria lor se terminase.” Imagine: Danut si Monica privesc inapoi spre conac. Atmosfera este melancolica.
Salut! Eu sunt Bobita, un hamster mic si pufos. Traiesc intr-o casuta frumoasa, cu o familie iubitoare. Stapana mea ma hraneste cu seminte gustoase. Imi da apa proaspata si are grija de mine. Imi place sa alerg liber prin camera. Ma ascund sub fotolii si ma joc. Familia ma priveste si ma rasfata mereu. Seara, alerg in rotita mea preferata. Ii aud razand si stiu ca ma iubesc. Sunt un hamster foarte fericit!
Pentru a completa tabelul „Respect”, voi oferi un exemplu în care detaliem cine, de ce, când și cum acordăm respect:
Respect
Pe cine?
De ce?
Când?
Cum?
Respect
Părinții
Pentru sprijinul și iubirea lor
În fiecare zi
Vorbind cu respect, oferindu-le ajutor.
Respect
Profesorii
Pentru cunoștințele și îndrumarea lor
În timpul lecțiilor
Ascultând cu atenție, urmând indicațiile.
Respect
Colegii de muncă
Pentru colaborarea și eforturile comune
În cadrul proiectelor
Cooperând și fiind politicos în discuții.
Respect
Prietenii
Pentru loialitatea și sprijinul lor
În momentele grele
Oferind sprijin, ascultând problemele lor.
Respect
Natură și mediu
Pentru că ne susține viața
Tot timpul
Protejând-o, reciclând, reducând risipa.
Prin completarea tabelului „Respect Pe cine? De ce? Cind? Cum?”, ne referim la felul in care aratam respectul in diverse situatii si fata de diverse persoane sau entitati. Fiecare coloana raspunde la o intrebare specifica:
Pe cine?: Cine este persoana, grupul sau entitatea careia ii aratam respect. De ce?: Motivul pentru care aratam respect acelei persoane sau entitati. Cind?: Momentul sau contextul in care aratam respectul. Cum?: Modurile concrete prin care demonstram respectul.
Acest tabel poate fi completat cu exemple personale sau generale, în funcție de context.
Existenta Dunarii si a Marii Negre ofera Romaniei multe avantaje:
Avantaje economice Transport si comert: Dunarea este o cale navigabila importanta pentru transportul de marfuri. Portul Constanta este esential pentru comertul international. Resurse naturale: Marea Neagra ofera resurse de petrol si gaze. Zona Deltei Dunarii este bogata in peste. Turism: Litoralul si Delta Dunarii atrag turisti, sprijinind economia locala.
Avantaje strategice Pozitie geopolitica: Romania are acces la Marea Neagra, ceea ce ii confera un avantaj strategic in regiune. Infrastructura de transport: Dunarea conecteaza Romania cu alte tari europene, fiind parte din Coridorul Pan-European VII.
Avantaje ecologice Biodiversitate: Delta Dunarii este o zona unica, protejata de UNESCO, cu multe specii rare. Rol ecologic: Dunarea si Delta contribuie la protectia impotriva inundatiilor si filtreaza poluantii.
Avantaje culturale Patrimoniu istoric: Orase ca si Constanta au o istorie bogata, veche de peste 2500 de ani. Diversitate culturala: Dunarea si Marea Neagra au favorizat schimburile culturale intre civilizatii.
Avantaje agricole Soluri fertile: Luncile Dunarii sunt ideale pentru agricultura, favorizand culturile de cereale si legume. Toate acestea contribuie la dezvoltarea economica si strategica a Romaniei.
Poezia este despre relația dintre un om și calul său. Stăpânul trebuie să-și vândă calul, dar refuză. El preferă să moară decât să se despartă de El Zorab. Tema centrală este loialitatea și sacrificiul. Coșbuc folosește un stil dramatic și emoționant.
2. „Nunta Zamfirei” – George Coșbuc
Aceasta este o poezie plină de veselie și culoare. Descrie o nuntă tradițională fastuoasă. Tema principală este celebrarea iubirii. Limbajul este bogat în imagini și hiperbole. Coșbuc evocă o atmosferă de basm și sărbătoare.
3. „Parabola semănătorului”
Această parabolă vine din Noul Testament. Vorbește despre felul în care oamenii primesc cuvântul lui Dumnezeu. Sămânța cade în locuri diferite, cu rezultate diferite. Doar cei deschiși spiritual pot aduce roade. Mesajul este despre credință și responsabilitate personală.
4. „O scrisoare de la Muselim-Selo” – George Coșbuc
Poezia descrie o scrisoare trimisă de un soldat muribund mamei sale. Soldatul luptă în Războiul de Independență. Tema principală este sacrificiul pentru patrie. Poezia este emoționantă și dureroasă. Finalul exprimă o iubire profundă și recunoștință.
„Dumbrava minunata” este o poveste de Ion Creanga despre o fetita, Maria, care traieste aventuri magice intr-o padure fermecata. Aici intalneste fiinte magice si invata lectii importante despre bunatate si curaj, in timp ce isi cauta tatal disparut. Povestea exploreaza teme de familie si descoperire personala intr-un cadru natural fascinant.