Ce cuvinte sau grupuri de cuvinte din text arată cine povestește întâmplările? Cine face relatarea întâmplărilor Râde castanul după Emilia Căldăraru​

Titlul: „Râde castanul” Autor: Emilia Căldăraru

Tema principală a textului este relația specială dintre elev și „Făt-Frumos din castan”, care îl ajută pe elev să își depășească frica de corigență și să îndrăgească matematica. Textul subliniază și legătura emoțională dintre elev și mediul său școlar, în special castanul, simbol al copilăriei și al experiențelor de la școală.

Subteme:

  • Legătura afectivă cu mediul școlar: Castanul din curtea școlii este un simbol al continuității și stabilității, având o prezență constantă în viața elevilor, iar schimbarea perspectivei clasei asupra lui creează o conexiune specială.
  • Călătoria spre maturizare: Elevul trece de la frustrare și nesiguranță legată de corigență la o înțelegere profundă și apreciere a matematicii, cu ajutorul „Făt-Frumos din castan”.

3. Personajele care participă la întâmplare:

  • Naratorul: Un elev care povestește din perspectiva proprie, cu emoțiile și trăirile sale legate de școală, matematică și relația cu „Făt-Frumos din castan”.
  • „Făt-Frumos din castan“: Un tânăr misterios care apare în viața elevului pentru a-l ajuta la matematică. El devine o figură simbolică pentru sprijin, cunoaștere și încredere.
  • Colegii din clasă: Fetele și băieții din clasa naratorului, care contribuie la atmosfera de început de an școlar.
  • Profesorul de matematică: Un personaj surpriză la final, care se dovedește a fi „Făt-Frumos din castan”, în carne și oase.

4. Răspunsuri detaliate la întrebări:

Cine face relatarea întâmplărilor?

  • Relatarea este făcută de naratorul-elev, care își povestește trăirile și întâmplările legate de castan și de „Făt-Frumos”.

Ce cuvinte sau grupuri de cuvinte din text arată cine povestește întâmplările?

  • Cuvintele la persoana I singular: „trec”, „sunt necăjit”, „îmi ascuțeam creionul” etc. Acestea indică faptul că naratorul este chiar protagonistul întâmplărilor.

Există, în text, o singură întâmplare povestită sau sunt mai multe?

  • Sunt mai multe întâmplări. Prima se referă la momentul prezent, începutul anului școlar, când elevii descoperă castanul lângă fereastră. A doua întâmplare, povestită retrospectiv, este experiența naratorului cu corigența și întâlnirea cu „Făt-Frumos din castan”.

Care dintre întâmplările relatate în text s-a petrecut mai demult?

  • Întâmplarea care s-a petrecut mai demult este cea din vara în care naratorul era corigent la matematică și a fost ajutat de „Făt-Frumos din castan”.

5. Între elev și „Făt-Frumos din castan” se creează o legătură deosebită. Identifică două argumente care să susțină afirmația:

  • Primul argument: „Cu „Făt-Frumos din castan“, am îndrăgit matematica.” – Această afirmație arată că „Făt-Frumos” l-a ajutat pe elev nu doar să învețe matematică, ci să o îndrăgească, ceea ce sugerează o influență profundă și pozitivă asupra dezvoltării sale academice.
  • Al doilea argument: „Era uimitor câtă matematică știa Făt-Frumos! Era uimitor cât de limpezi mi se păreau acum problemele încâlcite!” – Această frază evidențiază nu doar faptul că „Făt-Frumos” era un bun cunoscător al matematicii, dar și impactul său asupra clarității de gândire a elevului, subliniind legătura intelectuală puternică dintre ei.

Caracterizare narator Erasmo text

Erasmo

Caracterizare Naratorul personaj din textul „Erasmo sau
A doua fotografie cu oameni mici” de Mircea Horia Simionescu este
un adult care isi aminteste cu nostalgie si perspicacitate o experienta din copilarie.
Titlul textului sugereaza un joc de-a razboiul in care povestitorul a participat in
copilarie, precum si importanta memoriei si a imaginilor in viata sa,
de aici provenind metafora „a doua fotografie cu oameni mici.”

Naratorul se regaseste in amintirea sa de copil, povestind evenimentele
din perspectiva sa subiectiva, cu o focalizare interna, ceea ce adauga un
aer autentic relatarilor. El percepe evenimentele din perspectiva adultului
matur, astfel incat amintirea copilariei capata o profunzime noua.

In jocul de-a razboiul, copiii sunt impartiti in doua tabere, iar naratorul face
parte din cea condusa de el insusi, care este mai bine pregatita tehnic.
Copiii imita comportamentul si limbajul adultilor, iar acesta din urma este
surprinzator de elevat pentru varsta lor, reflectand dorinta lor de a se ridica
la inaltimea asteptarilor. De-a lungul textului, detaliile despre joc, dialogurile
si toponimele mentionate, cum ar fi strazile Brancoveanu si Alee,
creeaza o atmosfera realista si autentica.

Caracterizare narator Erasmo text

Interesant este faptul ca copiii nu tin cont de prejudecatile rasiale sau etnice,
in contrast cu lumea adultilor, reflectand inocenta si curiozitatea copilariei.

Desfasurarea jocului este intrerupta de „vestea cumplita” ca membrii ai armatei
au furat secretele militare si au pus mana pe depozitul de proiectile,
declarandu-se neutri. Naratorul, in calitate de presedinte al Republicii,
se simte tradat si socat, considerand acest act ca fiind un „act criminal.”

Totusi, adevarul este dezvaluit de fratele sau, Titisor, care ii arata ca tradarea
nu a fost decat o strategie a altor copii pentru a salva jocul. Naratorul, orbit de
mandria functiei sale in joc, nu intelege initial intentiile celorlalti si pune prea
multa incredere in puterea si autoritatea sa.

Caracterizare narator Erasmo

Reactia lui la finalul textului, cand plange constatand ca jocul a esuat, arata
implicarea afectiva a copilului in joc si dezvaluie trecerea spre adolescenta,
simbolizata de actul de a scrie prima poezie de dragoste inchinata Silviei.
Textul subliniaza astfel evolutia naratorului din copilarie catre maturitate si
inevitabilitatea acestui proces… continuare rezumat Erasmo

Rezumat Poezia Povestea codrului

Povestea codrului

Rezumat Poezia Povestea codrului scrisă de Mihai Eminescu
descrie frumusețea și măreția codrului, considerat un adevărat
împărat al naturii. Codrul este locuit de numeroase creaturi,
iar el le protejează și le oferă viață. Luna, Soarele și Luceferii
sunt purtate pe cerul său, în jurul său se adună dame și
curteni din neamul Cerbului.

Autorul invită pe cineva drag să se alăture în explorarea codrului
și să se bucure din nou de simplitatea și bucuria copilăriei, unde
norocul și iubirea par jucării. Îi sugerează că natura însăși a pus
întreaga sa creativitate pentru a crea un cadru mai frumos decât
orice păpușă, pentru a-l face pe cel drag să se simtă special.

Amândoi se vor aventura prin lume, rătăcind singuri, și se vor odihni
lângă un izvor care curge sub un tei. În timp ce adorm, teiul le va oferi
umbra sa, iar prin somn vor auzi sunetul buciumului de la stânele de oi.

Pe măsură ce se apropie, vor simți inima bătându-le una lângă cealaltă.
Luna strălucește peste izvoarele albe, iar în jurul lor se adună nobilii curții,
cum ar fi caii mării, bourii cu steme pe frunte, cerbii și ciutele sprintene.

Rezumat Poezia Povestea codrului versuri

Rezumat Poezia Povestea codrului

Întrebându-se cine sunt și de ce se află la sfaturi, gazda lor, teiul,
se deschide și răspunde că cei doi îndrăgostiți visează în visul
codrului de fagi, trăind într-o … continuare

20.000 de leghe sub mări Idei pe capitole

Jules Verne

20.000 de leghe sub mări este o celebră carte scrisă de Jules Verne,
publicată în anul 1870. Povestea urmărește aventurile profesorului
Pierre Aronnax și ale echipajului său în timpul unei călătorii subacvatice
alături de misterioasa submarină Nautilus, condusă de căpitanul Nemo.

Iată o prezentare pe capitole, împreună cu ideile principale ale cărții:
Capitolul 1: Un scufundător pește

  • Prezentarea profesorului Pierre Aronnax și a intenției sale de a
    explora misterul unui monstru marin.
  • Întâlnirea cu căpitanul Nemo și intrarea într-o aventură subacvatică
    uluitoare.

Capitolul 2: Aproape de căpitan

  • Profesorul Aronnax devine prieten cu Ned Land, un harponier talentat
    și membru al echipajului.
  • Descoperirea Nautilusului, submarina avansată comandată de
    căpitanul Nemo.

Capitolul 3: Invitat în cabină

  • Profesorul Aronnax este invitat să viziteze cabina căpitanului Nemo și
    să descopere minunile și inovațiile tehnologice ale submarinului.
  • Fascinația și admirația profesorului pentru descoperirile lui Nemo.

Capitolul 4: Subacvaticul Seascapes

  • Descrierea explorării adâncimilor mării și a diverselor creaturi și
    peisaje subacvatice întâlnite de echipajul Nautilusului.
  • Remarcarea frumuseții și complexității lumii subacvatice.
20.000 de leghe sub mări Idei pe capitole

Capitolul 5: Trăgători de mină

  • Nautilus intră într-o zonă minată și se confruntă cu pericolele
    din adâncuri.
  • Demonstrarea abilităților de conducere și ingeniozitatea căpitanului
    Nemo în fața provocărilor.

Capitolul 6: Vrăjitoarele mării

  • Echipajul Nautilusului se confruntă cu un banc de creaturi marine
    agresive, numite „vrăjitoarele mării”.
  • Lupta echipajului pentru a se apăra și pentru a supraviețui în
    fața acestor pericole.

Capitolul 7: Misterioasa insulă Crespo

  • Echipajul descoperă o insulă misterioasă și explorează peșterile
    sale subacvatice.
  • Interacțiunea cu triburile indigene și descoperirea unui secret în
    legătură cu trecutul lui Nemo.

Capitolul 8: Atlantida

  • Nautilus ajunge în Atlantida, un oraș subacvatic avansat și misterios.
  • Revelații despre căpitanul Nemo și motivațiile sale ascunse.

Capitolul 9: Nemo în conflict

  • Echipajul Nautilusului este amenințat de nave militare și
    continuare 20.000 de leghe sub mări

Rezumat Pacala in satul lui

De ce da dovada pacala prin comportamentul sau

Scurt Rezumat Pacala in satul lui dupa o poveste de Ioan Slavici.

Pacala, incantat ca a gasit o gazda ospitaliera si o masa
imbelsugata, se gandi ca nu ar strica sa se bucure si el putin
de aceasta intamplare norocoasa. Vazand ca sotul femeii nu
era acasa si ca aceasta se straduia sa pregateasca toate
bunatatile pentru vornicul satului, Pacala hotari sa-si ofere
si el cateva clipe de bucurie si sa savureze din ospatul pregatit.

Cu gesturi dibace si in tacere, Pacala incepu sa-si umple farfuria
cu bucatele din purcelul frumos si sa sorbeasca rachiul ascuns
sub perina de la capataiul patului. Gusturile il imbiau, iar senzatia
de invaluire in ospitalitatea acelei case il facea sa se simta ca un
adevarat domn. In timp ce savura din mancarurile pregatite cu
atata grija, Pacala simtea o satisfactie amara, realizand ca se
bucura de ospatul altuia si ca aceasta era o bucurie pe care nu
si-o putea permite des.

Pe neasteptate, insa, in timp ce Pacala se afla in mijlocul placerilor
gastronomice, barbatul femeii se intoarse acasa. Infrigurat si
obosit de drum, acesta intra in casa, iar primul lucru pe care-l
observa fu mirosul de mancare si veselia care parea sa domine
in incapere.

Nuvele de ioan slavici Rezumat Pacala in satul lui

Mare fu uimirea si furia barbatului cand descoperi pe Pacala in
mijlocul casei, infulecand din purcelul pregatit pentru vornicul
satului. Intr-o explozie de manie, barbatul izbi cu pumnul in
masa si il infrunta pe Pacala cu toata furia sa. Pacala, constient
de greseala facuta, incerca sa se scuze si sa explice situatia in
care se aflase.

Rezumat Pacala in satul lui Nuvele de Ioan Slavici

Femeia, martora la toata aceasta scena, se arata la inceput
speriata si nelinistita, insa, pe masura ce Pacala ii povesti
despre calatoria sa si despre cum a ajuns in casa lor, ea incepu
sa inteleaga situatia si sa-si dea seama ca Pacala nu venise
acolo cu intentia de a-i fura ospatul.

In cele din urma, barbatul se calma si, cu o privire plina de
intelegere, accepta scuzele lui Pacala. Intr-un final, toti trei
se asezara la masa si impartira bucatele pregatite … citeste tot

Fisa de lectura Boierul si Pacala

Povestea lui Pacala

Introducere Fisa de lectura Boierul si Pacala:
Păcală se afla la marginea unei paduri.
Observa o trasura care se apropie de el.

Intriga:
Păcală ridica un trunchi mare de copac in sus in momentul in care trasura se apropie.
In trasura se afla boierul, cucoana si vizitiul.

Dezvoltarea actiunii:
Boierul recunoaste ca a venit sa-l caute pe Păcală pentru a-l pacali.
Păcală raspunde cu umor si intreaba unde se indreapta ei.
Boierul dezvaluie ca a auzit de Pacala si vrea sa fie si el pacalit.
Păcală ii spune boierului ca nu poate sa-l pacaleasca deoarece a uitat pacalitorul acasa.
Pacala cere boierului sa tina trunchiul ferm in timp ce el merge sa aduca pacalitorul.

Punctul culminant:
In timp ce boierul tine trunchiul, Pacala urca in trasura si fuge cu ea.

Fisa de lectura Boierul si Pacala

Desfasurarea actiunii:
Boierul si cucoana asteapta toata noaptea si a doua zi dupa-amiaza
sosirea lui Pacala, dar acesta nu se mai intoarce.

Deznodamant:
Trece un om si intreaba de ce boierul sta acolo.
Omul dezvaluie ca Pacala l-a pacalit si a plecat cu trasura si caii.

Concluzie:
Boierul ramane pacalit si fara trasura, iar Păcală reuseste
sa scape si sa-l lase pe boier intr-o situatie ironica

Fisa de lectura Boierul si Pacala rezumat

Rezumat vrajitorul din Oz

Vrajitorul din Oz personaje

Citeste online acest scurt rezumat vrajitorul din Oz
dupa o carte scrisa de L. Frank Baum. Fisa de lucru PDF.

Vrajitorul din Oz este o poveste despre o fata pe nume Dorothy
si cainele ei Toto, care sunt purtati de o tornada intr-un taram
fantastic numit Oz. Acolo, ei intalnesc mai multi locuitori ciudati,
inclusiv Sperie-Ciori, Omul de Tinichea si Leul cel Las, care se alatura
misiunii lor de a ajunge la Marele Oz pentru a-si indeplini dorintele.

Sperie-Ciori, Omul de Tinichea si Leul cel Las se alatura calatoriei lui
Dorothy pentru a ajunge la Marele Oz si a-si indeplini dorintele.
Fiecare dintre ei doreste sa obtina ceva: Sperie-Ciori isi doreste un
pic de creier, Omul de Tinichea isi doreste o inima care sa-i bata in
piept si Leul cel Las isi doreste o leaca de curaj. Prin urmare, ei isi
unesc fortele si pornesc impreuna in aceasta aventura periculoasa
pentru a ajunge la Marele Oz si a-si indeplini dorintele.

Rezumat vrajitorul din Oz

In timpul calatoriei lor, cei patru se confrunta cu diverse pericole si
incercari. Ajunsi la Marele Oz, ei afla ca trebuie sa indeplineasca mai
multe sarcini inainte de a-si primi dorintele. Cu toate acestea, atunci
cand isi indeplinesc misiunea, descopera ca Marele Oz nu este decat
un circar, care isi foloseste abilitatile pentru a-i ferici pe cei din jur.
Cu ajutorul Glindei, Vrajitoarea cea Buna de la Miazazi, Dorothy si
Toto reusesc sa … continuare Rezumat vrajitorul din Oz

Cartea George in cautare de comori prin Cosmos

George in cautare de comori poveste

Cartea George in cautare de comori prin Cosmos prezinta
aventurile unui baiat de 12 ani pe nume George, care este
pasionat de astronomie si visul sau este sa gaseasca comori
ascunse prin spatiu.

Impreuna cu prietenii sai, Zoe si Alex, George calatoreste prin univers,
descoperind planete noi si intalnind fiinte extraterestre.

Cartea George in cautare de comori prin cosmos idei principale

Povestea incepe cu prezentarea personajului principal, George,
si a pasiunii sale pentru astronomie. El este fascinat de ideea de a gasi
comori prin spatiu si isi petrece majoritatea timpului citind carti despre
astronomie si studiind constelatiile. In timpul unei observatii el intalneste doi
prieteni, Zoe si Alex, care sunt, de asemenea, pasionati de spatiu si aventura.

Impreuna, cei trei incep sa exploreze universul si sa caute locuri ascunse
citeste online Cartea George in cautare de comori prin Cosmos

Petrecere de neuitat​ compunere alcatuita

compunere petrecere de ziua mea

O petrecere de neuitat compunere. Aceasta nu este o poveste

Era o sambata seara si ma aflam in drum spre petrecerea unui prieten.
In timp ce mergeam, imi imaginam cat de mult ne vom distra si cum
vom crea amintiri frumoase impreuna.

Cand am ajuns acolo, am fost intampinati de un peisaj uimitor, cu
luminile aprinse si muzica puternica care ne atragea sa dansam.
Am fost intampinati de gazda noastra, care ne-a prezentat tuturor
invitatilor. Am observat ca toata lumea era imbracata elegant si se
simtea bine, ceea ce mi-a dat o stare de spirit fantastica.

O petrecere de neuitat

In curand, am inceput sa socializam cu ceilalti invitati, sa radem si sa
impartasim povesti interesante. Mancarea si bauturile erau delicioase,
iar toata lumea se distra intr-un mod grozav.

Cel mai frumos moment a fost cand muzica s-a oprit si toata lumea s-a
adunat in jurul unui microfon. Prietenul meu a inceput sa cante si,
incet-incet, toata lumea a inceput sa-l acompanieze. A fost un moment
plin de emotie si bucurie. Simteam ca avem cu totii o legatura puternica.

De-a lungul serii, am dansat si am petrecut cu totii. Muzica era variata,
astfel incat toata lumea sa poata dansa pe melodiile preferate. Am cantat
impreuna, am dansat si am creat amintiri frumoase.

In cele din urma … continuare personalizata Petrecere de neuitat compunere.