Povestire Text: Sufletel invata dupa Mircea Santimbreanu

Povestirea „Sufletel invata” de Mircea Santimbreanu este o schita despre relatia unui baiat cu temele de acasa si scoala.

Sufletel este un copil simpatic, dar nu foarte pasionat de invatatura. Intr-o zi,
mama lui ii spune sa-si faca temele, insa el se eschiveaza in mod repetat,
cautand diverse pretexte pentru a amana momentul.
Incearca sa-si justifice lipsa de chef spunand ca este prea obosit, ca teme are prea multe,
sau chiar ca si-ar dori sa ajute la treburile casnice. Desi este inventiv in scuzele sale,
mama sa nu cedeaza si ii aminteste constant ca trebuie sa invete.

De-a lungul povestirii, se observa o opozitie intre dorinta mamei de a-l vedea pe Sufletel responsabil si sarguincios,
si atitudinea relaxata si copilareasca a acestuia, care prefera sa se joace si sa evadeze din responsabilitati.

In final, povestirea capata o nota ironica si umoristica,
prin felul in care Sufletel reuseste sa scape pentru moment de temele sale,
dar totodata sugereaza ca aceasta eschivare nu este o solutie pe termen lung. Mesajul principal este ca invatarea este inevitabila si necesara, indiferent de cat de multe scuze sau amanari inventam.

Tonul povestirii este jucaus si amuzant, specific stilului lui Santimbreanu,
iar prin Sufletel, autorul surprinde dilemele si trairile copilariei intr-un mod realist si usor de recunoscut de catre cititori.

Citeste, cu atenție, textul şi răspunde cerințelor formulate

Citeste, cu atenție, textul

Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert. În curtea mare o școlii erau strânşi o sumedenie de elevi în jurul castanului bătrân, martor al atátor zeci de generații perindate pe sub crengile lui puternice.
Cei mici se stergeau grijulii pe încălțăminte şi tăcuți intrau în clasă.
Cei mari stăteu de vorbă nepăsători, aşteptând să sune!
Intru în clasă şi mă aşez într-o (1) bancă la întâmplare lângă un băiat voinic.
Niciun cunoscut. Vorbe, pe şoptite. Băncile aproape pline. În gand „Ce mulţi suntem!”
De câte ori se deschide uşa, toate capetele, dar absolut toate, ca la o comandă, se-ndreaptă spre ea, ca să vadă cine mai vine aud:
În sfârşit, usa se deschide larg și intră un domn înalt si slab, cu mustaţa mică şi neagră.
Buna dimineața, băieți!
Unii mormǎie ceva timid, în semn de răspuns, iar alţii se aşază fără să fie poftiţi de cel care intrase cu o hârtie în mână.
Fiecare să ia pixul în mână şi să scrie, în caiet, ce am să dictez!
Se aud, în clasă, câteva murmure nedesluşite. Unul sopteşte înfricosat:
„Dam un examen?!”… dar toţi se liniştesc când aud
Am să vă dau lista cu cărți …

Intrebari:

Exprimă-ţi, într-un enunt, impresia produsă de lectura textului.
(Grigore Bajenaru)
2. Selectează trei elemente ce indică cronotopul textului.
3. Precizează modurile de expunere în frqgmentul propus:
a)narațiunea b)descrierea c)dialogul
4. Încadrează în două enunțuri expresiile care conțin substantivul gând.
(a-i da în gând,gând la gând,a-i trece prin gând,în gând).

Citeste, cu atenție, textul şi răspunde

Raspunsuri

Impresia produsă de lectură este una de nostalgie și curiozitate față de începutul unei noi etape școlare, însoțită de emoțiile și incertitudinile elevilor.

Trei elemente ce indică cronotopul textului (locul și timpul acțiunii) sunt:

Locul: curtea liceului („În curtea mare a școlii”), apoi clasa („Intru în clasă…”).

Timpul: dimineața („Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert”).

Contextul educațional: începutul unei ore de curs („în sfârșit, ușa se deschide larg și intră un domn…”).

Modurile de expunere în fragmentul propus sunt:
a) Narațiunea: „Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert.
În curtea mare a școlii erau strânși o sumedenie de elevi.”
b) Descrierea: „În curtea mare a școlii erau strânși o sumedenie de elevi în jurul castanului bătrân.”
c) Dialogul: „Bună dimineața, băieți!”; „Dăm un examen?!”

Exemple de încadrare a expresiilor care conțin substantivul gând:

În gând: „În gând mă întrebam ‘Ce mulți suntem!’ când am observat câți elevi erau în clasă.”

A-i trece prin gând: „Niciunul dintre noi nu s-a gândit că prima zi de liceu ar putea începe cu o listă de cărți.”

Fisa de lucru Cum e lumea

Cum e Lumea

Autor: Veronica D. Niculescu Fisa de lucru Cum e lumea

Ce reprezintă titlul: sugerează temele
explorate în opera – curiozitatea, dorința de libertate și
conștientizarea realității lumii dincolo de barierele impuse.

Timpul desfășurării acțiunii: Acțiunea are loc într-o dimineață
de august, fara a se specifica anul. Povestea are loc într-un
cadru contemporan cu momentul în care a fost scrisă.

Personaje principale:

  1. Bianca – Puiul de urs de la grădina zoologică din Sibiu.
  2. Îngrijitoarea – Persoana care hrănește animalele
    la grădina zoologică.
  3. Mara Dumitrescu – Tânăra care participă la un festival
    de poezie și ajunge să protejeze pe Bianca.
Fisa de lucru Cum e lumea

Personajul preferat: Personajul meu preferat este Bianca,
puiul de urs. Ea reprezintă simbolul curiozității și al dorinței
de libertate, căutând să exploreze lumea dincolo de cușcă.

Ce mi-a plăcut: Mi-a plăcut modul în care opera explorează
temele libertății și a curiozității naturale a ființelor. Bianca
reprezintă o aspirație către cunoaștere și experiență, iar
povestea subliniază complexitatea relației dintre om și natură.

Învățătura din opera: Din fisa de lucru Cum e lumea, putem
învăța că și dorința de libertate sunt trăsături fundamentale
ale ființelor vii. De asemenea, opera ne amintește că uneori
trebuie să fim dispuși să ne asumăm riscuri pentru a proteja
și pe cei mai vulnerabili din lumea noastră…. continuare rezumat

Rezumat Olguta si un bunic de milioane

Olguta online

Scurt rezumat Olguta si un bunic de milioane dupa cartea
scrisă de Alex Moldovan are ca protagonistă pe Olguta, o
puștoaică de 12 ani din Cluj cu o inteligență remarcabilă,
dar cu o situație familială dificilă. Mama ei este bolnavă,
iar tatăl este plecat la muncă în străinătate. Familia ei nu mai
ține legătura cu bunicul Constantin, care este bogat,
dar certat cu toți membrii familiei de mai mulți ani.

rezumat Olguta si un bunic de milioane

Deși Olguta nu l-a mai văzut de când era foarte mică,
bunicul ei Constantin dorește să o vadă cu orice preț.
Își trimite oameni să o urmărească și să o aducă la el, dar
Olguta se străduiește să scape de aceștia și se trezește în
mijlocul unor aventuri periculoase și întâlniri cu oameni
dubioși. Nimic nu este ceea ce pare pentru ea și
întregul proces este confuz și plin de necunoscute.

Pe parcurs, Olguta descoperă adevărul și deznodământul
este unul fericit pentru toate părțile implicate. În ciuda
dificultăților întâmpinate, Olguta reușește să depășească
situația și să-și rezolve problemele familiale, iar finalul
aduce o concluzie pozitivă pentru toată lumea…
citeste online rezumat Olguta si un bunic de milioane.

Rezumat Mi s-a terminat caietul

Mi s-a terminat caietul povestire

Text rezumat Mi s-a terminat caietul de Mircea Santimbreanu.
Este o poveste scurta care exploreaza misterul disparitiei paginilor
dintr-un caiet si a celor trei foi ramase.

Naratorul descopera ca filele au prins viata si au capatat
personalitati proprii, fiecare avand o experienta diferita. O foaie
devine bicicleta si participa la o cursa de ciclism, alta devine avion
si povesteste despre aventurile sale, iar altele se desprind singure
si il indeamna pe narator sa scrie despre naravurile scolarilor.

Rezumat Mi s-a terminat caietul

Scriitorul incearca sa dezlege misterul disparitiei paginilor si isi da
seama ca vinovat este stapanul caietului, care, din cauza grabei,
comite greseli si sfasie cateva pagini. In cele din urma, naratorul
realizeaza ca povestea sa se apropie de final, iar cele trei foi ramase
ii sugereaza sa scrie despre comportamentul scolarilor si sa incheie
caietul cu folos…. citeste online Rezumat Mi s-a terminat caietul