Proiect de grup – Cartile noastre

Pentru a realiza proiectul „Cartile noastre” in mod eficient si colaborativ, iata pasii detaliati pentru fiecare saptamana:

Saptamana I
Consultati site-urile unor edituri:

Vizitati site-uri ale editurilor care publica literatura pentru copii si adolescenti. Exemple de edituri: Humanitas Junior, Polirom Junior, Arthur, etc.
Cititi descrierile si recenziile cartilor pentru a le intelege.
Fiecare sa aleaga cinci carti pe care sa le citeasca pana la finalul anului scolar.
Gruparea cartilor pe genuri:

Dupa ce toti membrii au ales cartile, organizati-le in functie de genuri literare (fantasy, aventuri, istorie, poezie, etc.).
Realizati o diagrama (de tip bara, tort, sau alt tip) care sa arate preferintele grupului. Diagrama ar trebui sa prezinte cati membri au ales carti din fiecare gen.
Exemplu: daca 3 dintre voi ati ales carti fantasy si 2 au ales carti de aventuri, diagrama trebuie sa arate aceste proportii.

Saptamana II
Plan de lectura individual:

Fiecare sa realizeze un plan de lectura care sa includa toate cele cinci carti. Planul sa arate cum veti organiza timpul pentru a citi aceste carti pana la finalul anului scolar (ex: cate capitole pe saptamana, pauze intre lecturi, etc.).
Realizati posterul proiectului:

Pe poster, includeti urmatoarele elemente:
Diagrama cartilor grupate pe genuri.
Planurile de lectura ale fiecarui membru.
Lista membrilor grupului (numele voastre).
Asigurati-va ca informatiile sunt organizate clar si atractiv, astfel incat sa fie usor de inteles pentru cei care vizualizeaza posterul.

Prezentarea proiectului:

In cadrul prezentarii, structurati informatiile succint si clar.
Explicati diagrama, genurile preferate si planurile voastre de lectura.
Respectati timpul acordat pentru prezentare (de exemplu, 5-10 minute), si asigurati-va ca mesajul este clar pentru colegi.

Evaluarea proiectului
Continut: Asigurati-va ca toate textele discontinue (diagrama, planurile de lectura, lista membrilor) sunt incluse.
Calitate: Informatiile sa fie bine organizate, clare si coerente.
Asezarea in pagina: Textele sa fie plasate logic, intr-un mod atractiv, usor de urmarit.
Prezentarea: Mesajul trebuie sa fie clar si concis, iar timpul de prezentare sa fie respectat.

Emoticoane de evaluare
Dupa prezentare, proiectul va fi evaluat cu emoticoane, pe baza criteriilor de mai sus.
Acesta este planul general pentru a realiza proiectul „Cartile noastre” in mod eficient!

Iata cateva recomandari de carti pentru copii si adolescenti, grupate pe genuri, pe care le puteti lua in considerare pentru proiectul vostru:

Fantasy

Harry Potter si piatra filosofala” de J.K. Rowling
Primul volum al seriei „Harry Potter”, despre un baiat care descopera ca este vrajitor. Plina de magie si aventuri.

Cronicile din Narnia – Leul, vrajitoarea si dulapul” de C.S. Lewis
Patru frati ajung intr-o lume magica plina de creaturi fantastice si se lupta impotriva unei vrajitoare malefice.

Eragon” de Christopher Paolini
Un tanar fermier descopera un ou de dragon, declansand o aventura epica intr-o lume de magie si batalii.

Percy Jackson si olimpienii: Hotul fulgerului” de Rick Riordan
Percy descopera ca este semizeu si porneste intr-o aventura pentru a recupera fulgerul lui Zeus. O poveste plina de mitologie greaca.

Momo” de Michael Ende
O poveste despre o fetita care incearca sa opreasca „hotii de timp” intr-o lume fantastica, abordand teme filosofice despre timp si viata.

Aventuri

Aventurile lui Tom Sawyer” de Mark Twain
O poveste clasica despre nazdravaniile unui baiat intr-un mic oras de pe malul raului Mississippi, plina de aventuri si umor.

Robinson Crusoe” scrisa de Daniel Defoe
Un tanar naufragiaza pe o insula pustie si trebuie sa supravietuiasca. O carte plina de aventuri.

Vanatorii de comori” de James Patterson
O aventura moderna despre patru frati care pornesc in cautarea comorilor ascunse ale parintilor lor disparuti.

Calatoria lui Arlo” de John David Anderson
Un tanar pleaca intr-o calatorie initiatica printr-o lume post-apocaliptica, plina de provocari si descoperiri.

Micul print” de Antoine de Saint-Exupéry
O poveste minunata despre un baiat care calatoreste de pe o planeta pe alta si invata despre prietenie, iubire si sensul vietii.

Istorice

Jurnalul Annei Frank
O carte bazata pe fapte reale din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, scrisa dupa un jurnal al unei fete evreice care s-a ascuns de nazisti.

Hotul de carti” de Markus Zusak
Povestea unei fete care descopera puterea cuvintelor in timpul regimului nazist din Germania. Romanul este narat de Moarte.

Sa ucizi o pasare cantatoare” de Harper Lee
O poveste despre justitie si prejudecati rasiale in America anilor ’30, vazuta prin ochii unei fete pe nume Scout Finch.

Calatorie in timp cu un hamster” de Ross Welford
Desi are elemente de science-fiction, cartea exploreaza tema istoriei personale si trecutului familial, cu o poveste emotionanta si aventuroasa.

Colt Alb” de Jack London
O poveste despre supravietuire si lupta unui lup, cuprinzand detalii istorice despre viata in salbaticia nordica.

Poezie si fictiune lirica

Cartea Junglei” de Rudyard Kipling
O colectie de povesti despre Mowgli, baiatul crescut de lupi, si alte personaje fascinante din jungla, cu un ton poetic si filozofic.

Gradina secreta” de Frances Hodgson Burnett
Povestea unei fete care descopera o gradina misterioasa si o readuce la viata. Este o carte plina de sensibilitate si lirism.

Coraline” de Neil Gaiman
O poveste dark-fantasy, cu elemente poetice, despre o fata care descopera o lume paralela, similara cu a ei, dar mult mai periculoasa.

Insula purpuriu” de Ionel Teodoreanu
O colectie de povestiri si versuri pentru copii, cu descrieri vii si lirice ale copilariei si naturii.

Amintiri din copilarie” de Ion Creanga
O poveste plina de umor si nostalgie, care reda momente din copilaria scriitorului intr-un stil poetic si plin de imagini pitoresti… continuare Proiect de grup – Cartile noastre

Povestire Text: Sufletel invata dupa Mircea Santimbreanu

Povestirea „Sufletel invata” de Mircea Santimbreanu este o schita despre relatia unui baiat cu temele de acasa si scoala.

Sufletel este un copil simpatic, dar nu foarte pasionat de invatatura. Intr-o zi,
mama lui ii spune sa-si faca temele, insa el se eschiveaza in mod repetat,
cautand diverse pretexte pentru a amana momentul.
Incearca sa-si justifice lipsa de chef spunand ca este prea obosit, ca teme are prea multe,
sau chiar ca si-ar dori sa ajute la treburile casnice. Desi este inventiv in scuzele sale,
mama sa nu cedeaza si ii aminteste constant ca trebuie sa invete.

De-a lungul povestirii, se observa o opozitie intre dorinta mamei de a-l vedea pe Sufletel responsabil si sarguincios,
si atitudinea relaxata si copilareasca a acestuia, care prefera sa se joace si sa evadeze din responsabilitati.

In final, povestirea capata o nota ironica si umoristica,
prin felul in care Sufletel reuseste sa scape pentru moment de temele sale,
dar totodata sugereaza ca aceasta eschivare nu este o solutie pe termen lung. Mesajul principal este ca invatarea este inevitabila si necesara, indiferent de cat de multe scuze sau amanari inventam.

Tonul povestirii este jucaus si amuzant, specific stilului lui Santimbreanu,
iar prin Sufletel, autorul surprinde dilemele si trairile copilariei intr-un mod realist si usor de recunoscut de catre cititori.

Citeste, cu atenție, textul şi răspunde cerințelor formulate

Citeste, cu atenție, textul

Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert. În curtea mare o școlii erau strânşi o sumedenie de elevi în jurul castanului bătrân, martor al atátor zeci de generații perindate pe sub crengile lui puternice.
Cei mici se stergeau grijulii pe încălțăminte şi tăcuți intrau în clasă.
Cei mari stăteu de vorbă nepăsători, aşteptând să sune!
Intru în clasă şi mă aşez într-o (1) bancă la întâmplare lângă un băiat voinic.
Niciun cunoscut. Vorbe, pe şoptite. Băncile aproape pline. În gand „Ce mulţi suntem!”
De câte ori se deschide uşa, toate capetele, dar absolut toate, ca la o comandă, se-ndreaptă spre ea, ca să vadă cine mai vine aud:
În sfârşit, usa se deschide larg și intră un domn înalt si slab, cu mustaţa mică şi neagră.
Buna dimineața, băieți!
Unii mormǎie ceva timid, în semn de răspuns, iar alţii se aşază fără să fie poftiţi de cel care intrase cu o hârtie în mână.
Fiecare să ia pixul în mână şi să scrie, în caiet, ce am să dictez!
Se aud, în clasă, câteva murmure nedesluşite. Unul sopteşte înfricosat:
„Dam un examen?!”… dar toţi se liniştesc când aud
Am să vă dau lista cu cărți …

Intrebari:

Exprimă-ţi, într-un enunt, impresia produsă de lectura textului.
(Grigore Bajenaru)
2. Selectează trei elemente ce indică cronotopul textului.
3. Precizează modurile de expunere în frqgmentul propus:
a)narațiunea b)descrierea c)dialogul
4. Încadrează în două enunțuri expresiile care conțin substantivul gând.
(a-i da în gând,gând la gând,a-i trece prin gând,în gând).

Citeste, cu atenție, textul şi răspunde

Raspunsuri

Impresia produsă de lectură este una de nostalgie și curiozitate față de începutul unei noi etape școlare, însoțită de emoțiile și incertitudinile elevilor.

Trei elemente ce indică cronotopul textului (locul și timpul acțiunii) sunt:

Locul: curtea liceului („În curtea mare a școlii”), apoi clasa („Intru în clasă…”).

Timpul: dimineața („Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert”).

Contextul educațional: începutul unei ore de curs („în sfârșit, ușa se deschide larg și intră un domn…”).

Modurile de expunere în fragmentul propus sunt:
a) Narațiunea: „Am ajuns la liceu la ora opt fără un sfert.
În curtea mare a școlii erau strânși o sumedenie de elevi.”
b) Descrierea: „În curtea mare a școlii erau strânși o sumedenie de elevi în jurul castanului bătrân.”
c) Dialogul: „Bună dimineața, băieți!”; „Dăm un examen?!”

Exemple de încadrare a expresiilor care conțin substantivul gând:

În gând: „În gând mă întrebam ‘Ce mulți suntem!’ când am observat câți elevi erau în clasă.”

A-i trece prin gând: „Niciunul dintre noi nu s-a gândit că prima zi de liceu ar putea începe cu o listă de cărți.”

Fisa de lucru Cum e lumea

Cum e Lumea

Autor: Veronica D. Niculescu Fisa de lucru Cum e lumea

Ce reprezintă titlul: sugerează temele
explorate în opera – curiozitatea, dorința de libertate și
conștientizarea realității lumii dincolo de barierele impuse.

Timpul desfășurării acțiunii: Acțiunea are loc într-o dimineață
de august, fara a se specifica anul. Povestea are loc într-un
cadru contemporan cu momentul în care a fost scrisă.

Personaje principale:

  1. Bianca – Puiul de urs de la grădina zoologică din Sibiu.
  2. Îngrijitoarea – Persoana care hrănește animalele
    la grădina zoologică.
  3. Mara Dumitrescu – Tânăra care participă la un festival
    de poezie și ajunge să protejeze pe Bianca.
Fisa de lucru Cum e lumea

Personajul preferat: Personajul meu preferat este Bianca,
puiul de urs. Ea reprezintă simbolul curiozității și al dorinței
de libertate, căutând să exploreze lumea dincolo de cușcă.

Ce mi-a plăcut: Mi-a plăcut modul în care opera explorează
temele libertății și a curiozității naturale a ființelor. Bianca
reprezintă o aspirație către cunoaștere și experiență, iar
povestea subliniază complexitatea relației dintre om și natură.

Învățătura din opera: Din fisa de lucru Cum e lumea, putem
învăța că și dorința de libertate sunt trăsături fundamentale
ale ființelor vii. De asemenea, opera ne amintește că uneori
trebuie să fim dispuși să ne asumăm riscuri pentru a proteja
și pe cei mai vulnerabili din lumea noastră…. continuare rezumat

Rezumat Olguta si un bunic de milioane

Olguta online

Scurt rezumat Olguta si un bunic de milioane dupa cartea
scrisă de Alex Moldovan are ca protagonistă pe Olguta, o
puștoaică de 12 ani din Cluj cu o inteligență remarcabilă,
dar cu o situație familială dificilă. Mama ei este bolnavă,
iar tatăl este plecat la muncă în străinătate. Familia ei nu mai
ține legătura cu bunicul Constantin, care este bogat,
dar certat cu toți membrii familiei de mai mulți ani.

rezumat Olguta si un bunic de milioane

Deși Olguta nu l-a mai văzut de când era foarte mică,
bunicul ei Constantin dorește să o vadă cu orice preț.
Își trimite oameni să o urmărească și să o aducă la el, dar
Olguta se străduiește să scape de aceștia și se trezește în
mijlocul unor aventuri periculoase și întâlniri cu oameni
dubioși. Nimic nu este ceea ce pare pentru ea și
întregul proces este confuz și plin de necunoscute.

Pe parcurs, Olguta descoperă adevărul și deznodământul
este unul fericit pentru toate părțile implicate. În ciuda
dificultăților întâmpinate, Olguta reușește să depășească
situația și să-și rezolve problemele familiale, iar finalul
aduce o concluzie pozitivă pentru toată lumea…
citeste online rezumat Olguta si un bunic de milioane.

Rezumat Mi s-a terminat caietul

Mi s-a terminat caietul povestire

Text rezumat Mi s-a terminat caietul de Mircea Santimbreanu.
Este o poveste scurta care exploreaza misterul disparitiei paginilor
dintr-un caiet si a celor trei foi ramase.

Naratorul descopera ca filele au prins viata si au capatat
personalitati proprii, fiecare avand o experienta diferita. O foaie
devine bicicleta si participa la o cursa de ciclism, alta devine avion
si povesteste despre aventurile sale, iar altele se desprind singure
si il indeamna pe narator sa scrie despre naravurile scolarilor.

Rezumat Mi s-a terminat caietul

Scriitorul incearca sa dezlege misterul disparitiei paginilor si isi da
seama ca vinovat este stapanul caietului, care, din cauza grabei,
comite greseli si sfasie cateva pagini. In cele din urma, naratorul
realizeaza ca povestea sa se apropie de final, iar cele trei foi ramase
ii sugereaza sa scrie despre comportamentul scolarilor si sa incheie
caietul cu folos…. citeste online Rezumat Mi s-a terminat caietul